Marängklubbor

Ett roligt sätt att servera maränger på är på pinne som klubbor. Det är väldigt enkelt och man kan göra precis vilka färger och former man vill, fantasin kan få spela fritt. Det enda du behöver är marängsmet och cakepopspinnar.
 
Jag gör alltid varmvispad maräng då jag tycker det blir bäst resultat. Marängsmeten färgade jag med pastafärger i rosa och turkos. Pastafärg eller pulverfärger är att rekommendera till alla livsmedel som ska färgas. Karamellfärg innehåller mycket vatten och kan förstöra konsistens på det du bakar och är inte alls lika intensiv i färgen. Pastafärger är mycket drygt så det är väl spenderade pengar.
 
Jag smaksatte min marängsmet med lite vanilj men det går utmärkt med naturell smet.
 
 
 
 
Marängklubbor
 
7 äggvitor
5 dl strösocker
Eventuell smaksättning exempelvis vanilj
Färg
 
 
 
 
Värm ugnen till 100 grader
 
Blanda äggvita och socker i en värmetålig skål.
Koka upp vatten i en kastrull som är lite mindre än skålen. Sätt skålen över det kokande vattnet men se till så att det inte nuddar vattnet.
Vispa smeten för hand eller sakta med elvisp över det kokande vattnet tills sockret har löst upp sig och inte knastrar mellan tänderna. Man kan testa en liten dutt smet då och då och känna efter.
Tag av skålen från plattan och häll i en hushållsassistent eller låt vara kvar i skålen och vispa med elvisp. Vispa tills smeten och skålen känns sval, det tar några minuter.
 
 
Vill man färga smeten så dela upp i olika skålar och rör i färgen.
 
 
Tag fram en plåt med bakplåtspapper. Lägg eller spritsa en liten klick marängsmet på pappret och lägg toppen av cakepopspinnen i smeten.
Nu ska klubban formas. Man kan klicka ut smeten men att spritas är enklast och snyggast. Jag använde mig av stjärntyllar i olika storlekar. Först spritsade jag en rund klubba och därefter "dekorerade" genom att spritsa små duttar i olika färger ovanpå. Sist strödde jag på lite ätbart guldpulver för extra lyx ;)
 
 
Grädda marängklubborna i ugnen minst 1 timme. Öppna luckan några gånger så att eventuell ånga kommer ut, då är det större chans att marängerna blir riktigt krispiga. När man stängt av ugnen får marängerna gärna stå kvar där inne minst en timme.
 
 
 Nu är det bara att njuta av marängklubborna!
 
 
 

 
#1 - - Anonym:

Hej! Så underbara maränger! Är det varmluft du andnöd er för att behåll färgen eller över/under värme?
Kram

Svar: Tack snälla! Jag använde varmluft för körde två plåtar samtidigt =)
Kram
Sara Magnusson