Mazarin i pajform

 
 
Igår var det mazarinens dag så jag passade på att slänga ihop en form med denna mandeldoftande godsak. Med två småttingar hemma så är ju allt som man kan spara tid på välkommet och i detta fallet går det mycket fortare med en stor form än massa små enportionsformar. Jag tycker dessutom att det är väldigt trevligt att man kan ta hur liten eller stor bit man vill. Receptet fungerar naturligtvis att göra som portionsformar också, man får välja det man känner för själv.
 
Detta är min egen variant på mazarinen.
 
 
 
Mazarin i pajform
 
 
Botten
100 g smör
0,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 ägg
 
 
Fyllning
75 g mandelmjöl
125 g mandelmassa
1 dl strösocker
100 g rumstempererat smör
2 ägg
Bittermandelolja
 
 
Glasyr
3 dl florsocker
2 msk vatten
 
 
 
Sätt ugnen på 200 grader
 
Börja med att göra degen till botten. Ta det kylskåpskalla smöret och hyvla allt med en osthyvel ner i en bunke. Det är enklare att få en jämn smet när smöret är i tunna skivor. Tillsätt socker och mjöl och knåda ihop allt till en smulig deg. Tillsätt ägget och knåda ihop degen. Den ska inte knådas för mycket utan så fort den har gått ihop så är den klar. Låt degen vila i kylskåp ca 30 minuter. Ta ut och kavla degen på lätt mjölat underlag, den ska vara ca 3 mm tjock. Klä in formen (eller formarna) med degen. För att få en fin kant så skär jag av överflödet av degen med en kniv. Ställ in formen i kylen 15-20 minuter.
 
Nu när den ska gräddas i ugnen så brukar jag blindbaka alla sorters pajskal, detta för att degen ska hålla formen så bra som det går. Med blindbaka menas att man fyller formen med någon sorts tyngd så degen inte krymper när den kommer in i värmen. Jag använder mig utav torkade gula ärtor. Först lägger jag ett bakplåtspapper på degen och fyller sedan upp med ärtor. Jag gräddar pajskalet ca 10-15 minuter med ärtorna och lyfter sedan ur hela bakplåtspappret och fortsätter grädda skalet så att även botten får en fin färg. Ärtorna sparas och kan sedan användas till blindbakning hur många gånger som helst.
 
Hur lång tid mazarinbotten behöver gräddas beror såklart på hur stora formar ni valt men en pajform tar ca 20 minuter. Jag brukar gå på färgen på skalet, det ska vara gyllenbrunt. Men var inte rädd om kanterna går åt det lite brunare hållet, degen ska bli ordentligt gräddat för då blir det knaprigt som det ska vara. En degig botten är inte kul, som Birgitta i Hela Sverige bakar skulle sagt ;)
 
Ta ut botten, sänk ugnen till 175 grader och gör fyllningen.
 
 
Det finns tusen olika varianter på mazarinfyllning och detta är inte något original utan en egenkomponerad.
 
 
Blanda mandelmjöl, riven mandelmassa, rumsvarmt smör, socker och ägg i en skål. Det räcker att röra ihop det med en gaffel eller liknande, det ska inte vispas in en massa luft så smeten reser sig i ugnen. Smaka av med några droppar bittermandelolja. Ta pyttelite i taget för det blir snabbt för starkt, man vill ha en behaglig smak av bittermandel.
 
När smeten är klar så hälls den i formen. Fyll inte precis ända upp utan lämna en liten kant för glasyren.
 
Grädda ca 15-20 minuter, här beror ju storleken också stor roll. När man ser att smeten har "stannat" så är den klar. Jag gillar när innehållet är riktigt saftigt så överbaka den inte.
 
 
När mazarinen har svalnat så rör ihop florsocker och vatten och häll på toppen. Bred försiktigt ut den. Man kan med fördel slänga in mazarinen en stund i frysen innan glaseringen så är det lättare att bre ut och få ett fin resultat.
 
 
 
Servera och ta hur stor bit du vill! =)