Doptårta till Luna

Det är ganska sällan nu när jag är föräldraledig som jag drar fram mina verktyg och modellerar. Men förra veckan fick jag chansen då jag skulle göra doptårtan till min brorsdotter tillika guddotter. Lilla Luna döptes i helgen som var och jag fick helt fria händer med tårtan, det enda önskemålet var att den skulle vara rosa. Jag ville göra någon söt figur och då jag gjort en hel drös elefanter, kaniner och nallar ville jag göra något nytt. Jag hade sett söta rådjur innan så fick bli ett sådant med en liten blomsterkrans. I övrigt höll jag det enkelt med blommor, blad och namnskylt. Ville ha några detaljer med guld så målade namnet i guld och gjorde även några guldiga bär in emellan blommorna. Istället för att täcka tårtan med marispan eller sockerpasta så nöjde jag mig med att spackla tårtan noga med marängsmörkräm.
 
 
Innehållet är ljusa luftiga vaniljbottnar, egengjord jordgubbssylt, hemkokt vaniljkräm och ett lager vispgrädde. Spacklad med marängsmörkräm och alla dekorationer är gjorda i sockerpasta och gumpaste.
 
 
Det var så roligt att få vara lite kreativ och göra tårtor igen!