Vit chokladkladdkaka med saffran

Denna kakan är så snabb och lätt att göra, gillar man saffransbullar är detta ett perfekt alternativ när man får ett akut sug och inte vill vänta på jäsningar. Kladdigheten styr man själv genom hur länge kakan gräddas i ugnen. Jag vill ha den riktigt kladdig och låter den stå i kyl fram tills servering, då får den en helt underbar konsistens!
 
Saffran blandar jag med smaklös sprit (exempelvis vodka) och har i en burk i kylen. Då framträder både smak och färg bättre.
 
 
 
 
Vit chokladkladdkaka med saffran
 
100 g smör
1 paket saffran (0,5 g)
100 g vit choklad
2 st ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
 
 
Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan saffran och den vita chokladen i bitar. Rör tills allt har smält samman.
 
Rör ihop ägg och socker i en annan bunke, det ska INTE vispas utan bara röras ihop.
 
Tillsätt smörblandningen till äggen och blanda. Till sist ska mjölet i och det vänds ner tills allt är en jämt smet.
 
Häll smeten i en rund springform som är smörjd, jag använder sprayfett när jag bakar för tycker det är så smidigt.
 
Grädda kakan på 175 grader i ca 15-20 minuter. Här kan man som sagt bestämma kladdighet själv och ta ut den när man tror den är lagom.
 
 
Det går fint att äta den direkt eller låta den stå till sig i rumstemperatur. Jag tycker att den blir absolut godast om den får stå över natten i kyl.
 
Vid servering pudrar jag florsocker över och bjuder på lättvispad grädde till. MUMS!