Saftig mjuk pepparkaka med lingon

Hej kära vänner!
 
 
Nu har jag inte varit här inne sedan påskas. Största anledningen är att jag i maj fick en liten son och då går ju tiden snabbt åt till honom, dottern, sambon, huset, semestern och vardagen.
 
Men, då och då hinner jag baka lite och tänkte lägga upp några recept här framöver. Nu har ju precis min absoluta favoritsäsong börjat, julen! Först ut är en mjuk pepparkaka med lingon. Jag föredrar nog faktiskt den mjuka varianten över den vanliga hårda kakan. Båda är såklart fantastiska men den här är så saftig och smakrik så man lätt kan äta upp hela formen på stående fot ;)
 
 
 
 
Mjuk pepparkaka med lingon
 
100 g smör
2 stycken ägg
2,5 dl strösocker
1,5 dl filmjölk eller gräddfil
1,5 tsk kardemumma, helst hel nystött men malen fungerar också
1,5 tsk malen ingefära
1,5 tsk malda nejlikor
2 tsk malen kanel
1 dl rårörda lingon eller lingonsylt
1 tsk bikarbonat
3,5 dl vetemjöl
 
 
 
 
Smält smöret och låt svalna lite
 
Vispa ärr och socker vitt och pösigt
 
Rör ner smör, gräddfil/filmjölk, lingon och kryddorna i äggvispet
 
Blanda ihop mjöl och bikarbonat och tillsätt sedan detta i smeten. Rör försiktigt tills allt är blandat. Här kan det vara en bra idé att smaka på smeten för att försäkra sig att det är tillräckligt med kryddor. Den ska smaka mycket så om man tycker det är lite mesigt kan man tillsätta lite mer kryddor, pepparkaka ska smaka pepparkaka! =)
 
Häll smeten i en smord och bröad form, grädda på 175-200 grader i ca 40 minuter. Känn med en sticka när den är klar.
 
 
Njut!